torsdag 25 augusti 2011

Västerbottenostpaj

Detta receptet är lånat från Västerbottenosts egen sida.
http://vasterbottensost.com/mat-och-recept/varmratt/paj-med-vasterbottensost-och-romrora/
Väl värt att testa, enkel att göra och pajen var supergod!
Bilderna är mina egna då jag gjorde den till vår kräftskiva!
-med kräftserpentiner, kräftunderlägg och allt ;)

Västerbottenostpaj
från www.vasterbottensost.com

Ingredienser

pajdeg:
125 g Norrmejerier Smör
3 dl vetemjöl 

msk vatten

(jag har i en liten nypa salt också)

fyllning:
150 g riven Västerbottensost®
3 ägg
2 dl vispgrädde
1 krm salt
1 krm svartpeppar


Gör så här

  1. Sätt ugnen på 225°. 
  2. Blanda ihop ingredienserna till pajdegen. 
  3. Låt degen vila i kyl minst 1 tim. 
  4. Klä en pajform med degen, nagga och förgrädda ca 10 min. 
  5. Vispa ägg och grädde, tillsätt osten. 
  6. Smaksätt med salt och peppar. 
  7. Häll ostfyllningen i pajskalet och grädda ca 20 min tills pajen stelnat och fått färg.
  8. Låt svalna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar